Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


Актуальні питання щодо війсьвого обліку та бронювання станом на 21.01

1. Щодо проходження співробітниками підприємства ВЛК

Відповідно до абз. 3 п. 3.8 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України постанова ВЛК про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби під час дії правового режиму воєнного стану дійсна протягом одного року з дня закінчення медичного огляду.

Під час постановки на військовий облік, оновлення військово-облікових даних або зміни ступеню придатності до проходження військової служби працівник підприємства вже мав пройти ВЛК.

Якщо в стані здоров’я військовозобов’язаного, за його зверненням або висновками лікарів закладу охорони здоров’я не виникало змін, то повторний огляд такої особи не проводиться.

Потрібно мати на увазі, що відповідно до п. 69 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, особи, які не проходили медичний огляд або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, направляються на військово-лікарську комісію. Тобто, відповідно до цієї норми, військовозобов’язані мають проходити ВЛК під час дії правового режиму воєнного стану кожен рік.

Водночас, військовозобов'язаним громадянам, яких забронювали від мобілізації, не потрібно проходити військово-лікарську комісію.

Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

Тобто, якщо заброньований військовозобов’язаний не виявив бажання служити і не планує підписувати контракт, направляти його на ВЛК під час дії відстрочки незаконно.

Крім того, підставою для проходження ВЛК військовозобов’язаними є повістка, направлена органами ТЦК та СП. За відсутності останньої, військовозобов’язаний не зобов’язаний проходити ВЛК.

Якщо військовозобов’язаний працівник, у якого наявна відстрочка по бронюванню, все ж отримує повістку з викликом на проходження ВЛК, рекомендовано не ігнорувати її (ігнорування повістки тягне накладення штрафу та унеможливлює подання такої особи на повторне бронювання), а написати офіційну відмову від проходження ВЛК з посиланням на пункт 63 Порядку № 560, аргументуючи незаконність вручення повістки.

2. Щодо проходження ВЛК працівниками, яких визнано обмежено придатними.

4 травня 2024 року набув чинності Закон України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист», який скасував статус «‎обмежено придатний» та визначив поняття «придатний до військової служби», «придатний до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, вищих військових навчальних закладах освіти», «тимчасово непридатний» та «непридатний до військової служби».

Особи, які набули статусу «обмежено придатний» до 04.05.2024 року, впродовж 9 місяців від цієї дати зобов’язані пройти ВЛК з метою визначення ступеню придатності до проходження військової служби, тобто, до 04 лютого 2025 року.

Ця норма створює обов’язок для військовозобов’язаного – пройти ВЛК, для ТЦК та СП – направити на ВЛК та для комісії ВЛК – провести медогляд.

У Правилах військового обліку передбачено, що призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні прибути за викликом до ТЦК та СП у строки, зазначені в мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях для проходження медичного огляду.

Чинним законодавством не передбачено, що військовозобов’язаний має проявляти ініціативу з проходження медичного огляду, а навпаки вказано, що це обов’язок ТЦК та СП направити на ВЛК.

Однак, порушення немає тільки за умови, що ТЦК та СП не направляв обмежено придатного військовозобов’язаного на ВЛК, а військовозобов’язаний виконав всі вимоги законодавства щодо оновлення своїх даних.

Водночас, на офіційний запит до Київського міського ТЦК та СП була надана відповідь щодо трактування положень щодо направлення обмежено придатних на проходження ВЛК. Згідно з тим, як трактує положення норм ТЦК, маємо наступне: військовозобов’язаний САМ повинен з’явитися до ТЦК задля отримання направлення на проходження ВЛК.

3. Щодо можливості притягнення до відповідальності військовозобов’язаних, які не пройшли ВЛК до 04.02.2025 року

Притягнути до відповідальності обмежено придатних зможуть виключно у випадках, коли ТЦК та СП направляв військовозобов’язаного на ВЛК, а останній таку вимогу проігнорував.

Без направлення на ВЛК військовозобов’язаний не має можливості пройти медкомісію і медкомісія не має повноважень проводити огляд без направлення від ТЦК та СП.

4. Щодо повторного отримання відстрочки працівниками у зв’язку з бронюванням.

Якщо керівник хоче не очікуючи 28 лютого (кінцевий строк бронювання підприємств, які мали бронювання на 1 грудня 2024 року) перебронювати працівників то треба:

1) підтвердити критичність за новими критеріями

2) анулювати попереднє бронювання працівника

3) подати заяву на бронювання (у такому випадку не потрібно буде очікувати 72 години)

Кабінет Міністрів України 14 січня дозволив підприємствам переброньовувати працівників через портал «Дія» без необхідності очікування 72 години. Ця норма діятиме з 22 січня до 1 березня для підприємств, які оновили статус критично важливих.