Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


Чи може клієнт оспорити рішення банку, прийняте на виконання вимог фінмону? Як саме і що для цього потрібно?

Законом України про запобігання передбачається, що суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин/відмовити клієнту у відкритті рахунка (обслуговуванні), у тому числі шляхом розірвання ділових відносин, закриття рахунка/відмовитися від проведення фінансової операції у разі, якщо:

• не можна провести ідентифікацію або перевірку клієнта, або встановити кінцевих бенефіціарних власників, і є сумніви, що клієнт діє від свого імені.

• клієнт має занадто високий ризик, або не надає необхідні документи для перевірки.

• клієнт надає недостовірну інформацію або намагається ввести в оману.

• виявлено, що банк або інша фінансова установа є банком-оболонкою або має з ним кореспондентські відносини.

• не можна встановити особу, від імені якої проводиться фінансова операція, або її кінцевого бенефіціарного власника.

Разом з тим, у випадках зміни обставин у клієнта, які дають підстави переоцінити ризик клієнта, зокрема, у разі надання ним необхідних документів, банк може прийняти рішення про продовження з ним ділових відносин або поновити обслуговування та відкрити його новий рахунок.

Також, клієнт може оскаржити рішення банку, яке було прийняте в рамках виконання вимог фінансового моніторингу, якщо воно порушує його права або є необґрунтованим. Для цього клієнт має кілька варіантів дій. Так, він може звернутися безпосередньо до банку з вимогою надати пояснення причин блокування рахунка або відмови у проведенні операції. Банк зобов'язаний надати відповідь, і клієнт може спробувати вирішити питання шляхом подальшого діалогу.

Якщо це не призведе до позитивного результату, клієнт може звернутися до Національного банку України. Важливо підготувати детальний запит, в якому треба описати ситуацію, вказати порушення та вимагати втручання регулятора. Національний банк України може здійснити перевірку дій банку і, у разі виявлення порушень, застосувати відповідні санкції до фінансової установи (надсилає письмові застереження, зобов’язує усунути порушення, тимчасово зупиняє або відкликає (анулює) ліцензію кредитодавця, накладає штрафні санкції).

Окрім того, якщо клієнт вважає, що йому було завдано фінансових або інших збитків через розірвання ділових відносин банком, він має право на компенсацію. Для цього також можна звертатися до Національного банку України або інших органів, що займаються захистом прав споживачів фінансових послуг. У разі, якщо всі інші шляхи не дали результату, клієнт може звернутися з позовом до суду, оскаржуючи дії банку або регулятора.