Чи є у клієнтів банку можливість ознайомитися із вимогами фінансового моніторингу?
Клієнти банків мають можливість ознайомитися з правилами фінансового моніторингу, програмами проведення первинного фінансового моніторингу та іншими внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу. Такі документи приймаються відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 07.06.2024 року №282 та публікуються банками на офіційних сайтах та інших ресурсах.
Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення» (надалі – Закон України про запобігання) визначено порогові та підозрілі фінансові операції (статті 20, 21 Закону України про запобігання відповідно), що викликають сумнів у їх легітимності та законності.
Так, фінансові операції є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує обсяг у 400 тисяч гривень та за наявності однієї з наступних ознак:
• якщо хоча б одна із сторін – учасників фінансової операції має реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, що здійснює збройну агресію проти України;
• фінансові операції політично значущих осіб (РЕР), членів їх сім’ї або осіб, пов’язаних з політично значущими особами;
• платіжні операції з переказу коштів за кордон;
• фінансові операції з готівкою (внесення, переказ, отримання коштів);
• фінансові операції електронного резидента (е-резидента).
Натомість, незалежно від суми їх проведення, підозрілими вважаються фінансові операції або спроба їх проведення, якщо суб’єкт первинного фінансового моніторингу (наприклад, банк) має підозру або має достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності або пов’язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Такі підстави СПФМ також оприлюднюють на офіційних веб-сайтах.
Фактично, у такому контексті підозрою вважаються будь-який сумнів у причетності особи до неправомірних дій. Так, нетипові для клієнта або галузі операції, недостатні або неналежні документи, складні транзакції із залученням численних посередників тощо можуть розглядатися як підозрілі.
Окрім того, в умовах воєнного стану постановою Національного банку України № 18 від 24.02.2022 року, спрямованою на регулювання в період війни, було внесено додатковий ряд обмежень на здійснення фінансових операцій, якими, зокрема, заборонено видачу готівкових коштів у гривнях та іноземній валюті з рахунку клієнта в обсязі, що перевищує 100 000 гривень у день, крім зняття готівкових коштів у гривнях в певних випадках та заборонено видачу за межами України готівкових коштів з усіх рахунків клієнта банку, відкритих у національній валюті, в обсязі, що перевищує в еквіваленті 12500 гривень на кожні сім календарних днів.
Хоча законодавство встановлює загальні вимоги до здійснення фінансового моніторингу та його підстав, банки можуть вимагати різну кількість підтверджуючих документів через відмінності у внутрішніх політиках, які вони встановлюють на основі законодавства. Так, всі фінансові установи зобов’язані дотримуватися Закону України про запобігання, але кожен банк розробляє власні правила, що враховують специфіку його діяльності, клієнтської бази та оцінки ризиків.
Важливу роль відіграє оцінка ризику. Банки класифікують клієнтів і операції за рівнем ризику. Наприклад, операції, пов’язані з готівкою, міжнародними переказами чи політично значущими особами, можуть викликати додаткову увагу. Якщо банк вважає операцію потенційно підозрілою, він має право вимагати більше документів, щоб переконатися у її легітимності.
Крім того, регулятори дозволяють банкам адаптувати свої підходи до фінансового моніторингу. Це означає, що вимоги до документів можуть варіюватися залежно від обсягу операцій, регіону або профілю клієнта. Таким чином, відсутність стандартного підходу зумовлює відмінності у вимогах між банками. Це спрямовано на забезпечення законності фінансових операцій і запобігання ризикам, пов’язаним із відмиванням коштів чи фінансуванням незаконної діяльності.
Приклад практичної ситуації: часто трапляються ситуації, коли клієнт відкриває банківський рахунок, вказує орієнтовний обсяг руху коштів наприклад 50 000 грн. в місяць, упродовж під року від висилає родичам кошти або друзям, перекидає зарплату на новий рахунок. А потім різко на рахунок йдуть надходження різними транзакціями від десятків людей на суму більше наприклад 200 тис. Зрозуміло що для банка це нетипова активність і банк буде перевіряти звідки ці кошти і за що вам надходили.