Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


Фінмоніторинг: за що банки насправді блокують рахунки і що з цим робити

Відомо, що ознаки підозрілих операцій щодо фінмоніторингу описані в чинних законах та постановах Нацбанку (№65 в тому числі). Водночас і самі банки мають розробляти та впроваджувати власні ознаки підозрілості та уводити відповідні заходи протидії відмивання та фінансування тероризму. Однак невідомо які саме ознаки підозрілості фіноперацій на практиці до великої війни найчастіше ставали підставою для блокування та закриття рахунків фізосіб, які – юросіб?

Постановою №65 Правління Національного банку України (далі – «Постанова №65»), встановлюючи порядок та характер процедури фінансового моніторингу, уповноважує банки розробляти власні ознаки підозрілих фінансових операцій для належної організації та функціонування внутрішньобанківської системи запобігання та протидія легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Найпоширенішими ознаками підозрілості проведення фінансових операцій фізичними особами є:

- відсутність підтвердження походження коштів;

Якщо у банка є інформація, що особа не працевлаштована та не має офіційного джерела доходу, та регулярно отримує на свій банківський рахунок відносно однакову грошову суму – у банка можуть виникнути підозри, що даний клієнт провадить господарську діяльність без відповідної реєстрації.

- невідповідність річного обороту доходів;

При відкритті банківського рахунку банк, для оцінки ділових відносин з потенційним клієнтом, запитує у особи прогнозований річний оборот доходів. Відповідно якщо у фізичної особи оборот доходів відповідає прогнозованому – банк не буде застосовувати заходи перевірки, зокрема якщо такий річний дохід в межах загального ліміту, який не перевищує 400 тисяч гривень. У разі коли фактичний річний дохід особи значно перевищує прогнозованого та/або загального ліміту – у банка можуть виникнути підозри щодо джерела походження таких коштів.

Основною ознакою підозрілості фінансових операцій щодо фізичної особи-підприємця є невідповідність призначення грошових переказів.

Якщо у банка є інформація, що його клієнт зареєстрований як фізична особа-підприємець, але приймає оплату на свій приватний банківський рахунок – у банка можуть виникнути підозри, що така фізична особа-підприємець уникає сплати податків оскільки такі фінансові операції мають здійснюватися через відповідний рахунок ФОП.

Юридичним особам вкрай рідко блокували та/або закривали банківські рахунки, оскільки до них висунута єдина головна вимога – на кожну фінансову операцію мати бухгалтерську первинну документацію (договори, акти, рахунки тощо).

Для уникнення блокування та/або закриття банківських рахунків важливим є дотримання законодавчих вимог та надання необхідних документів для підтвердження грошових коштів на вимогу банка.

Які ознаки підозрілості фіноперацій на практиці після початку великої війни найчастіше ставали підставою для блокування та закриття рахунків фізосіб, які – юросіб? Чим можна пояснити зміну акцентів банкірів, на вашу думку? Це певні настанови НБУ, податківців чи правоохоронців, або нові схеми, що впроваджувалися? Які саме це були схеми?

За загальними правилами, банк забезпечує актуалізацію даних про клієнта, в тому числі проводить фінансовий моніторинг фінансових операцій та стану банківського рахунку клієнта за відсутності підозр – не рідше одного разу на 5 років та, якщо ризик є високим – не рідше одного разу на рік.

Пункт 6 додатка 6 Постанови №65 Правління Національного банку України виокремлює наступні загальні ознаки підозрілих фінансових операцій або дій клієнта банку:

- є складними фінансовими операціями;

- є незвично великими фінансовими операціями;

- проведені в незвичний спосіб;

- не мають очевидної економічної чи законної мети;

- не відповідають інформації щодо запланованої клієнтом діяльності з використанням послуг банку.

У разі виявлення однієї з таких фінансових операцій (їх сукупності) банк має право з’ясувати у особи джерела походження грошових коштів. У разі ненадання підтверджуючих документів або надання таких, що не підтверджують джерела походження коштів банк може заблокувати рахунок особи. Такі підстави для блокування банківських рахунків фізичних осіб є найчастішими.

Зокрема йдеться мова про осіб, які займаються «криптоторгівлею». Через їх особисті рахунки за місяць можуть проходити сотні тисяч гривень, з яких особисто заробленими є лише невелика частина. Оскільки такий вид діяльності не врегульований на законодавчому рівні – особі важко надати належні документи для підтвердження джерела походження таких грошових коштів на власному рахунку.

З юридичною особою банк припиняє ділові відносини у випадку систематичного неподання бухгалтерської первинної документації по підприємницьких фінансових операцій. Натомість з фізичною особою-підприємцем – у випадках проведення фінансових операцій з неналежного банківського рахунку або, якщо така особа не зареєстрована як ФОП.

Також з введенням воєнного стану в Україна почастішали випадки внутрішніх банківських перевірок фінансових операцій здійсненні волонтерами. Банки можуть заблокувати та/або закрити банківські рахунки волонтерів, якщо вони не зареєстровані як благодійні організації або не включені до Реєстру волонтерів, або ж такі фінансові операції здійснюються не за цільовим призначенням.

Загальна рекомендація для фізичних та юридичних осіб, а також неприбуткових організацій – дотримуватись законодавства, правил користування банківськими рахунками, і бути готовими пояснити будь-які підозрілі фінансові операції та надати підтвердження джерел походження грошових коштів.

Як часто, за вашими спостереженнями, підставою для блокування/закриття рахунків було те, що називають незаконною підприємницькою діяльністю та несплатою (мінімізацією) податків? Або почастішали випадки фінансування тероризму й відповідні підозри ставали підставою для блокування рахунків?

На сьогодні банк рідко підозрює фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Однак законодавством встановлені додаткові заходи поглибленого фінансового моніторингу банківських рахунків політично значущих осіб, членів їх сімей та осіб, пов’язаних з політично значущими особами.

Також банк при проведені фінансового моніторингу звертає увагу на країну відправника та отримувача грошових коштів такої фінансової операції задля виключення зв’язку відправника/отримувача з країнами, які знаходяться в переліку ризикованих країн (Іран, Ірак, Росія, Білорусь тощо).

В 95% підставою для блокування та/або закриття банківських рахунків є незаконна підприємницька діяльність фізичними особами задля уникнення сплати податків.

Кожна банківська установа (емітент платіжних операцій) керується чинним законодавством, зокрема законами про банківську діяльність, фінансовий моніторинг, платіжні операції, постанови та накази Національного банку України та внутрішніми правилами, за якими вони зобов’язані проводити перевірки фінансових операцій як фізичних, так і юридичних осіб.

Для уникнення неприємних наслідків рекомендуємо здійснювати підприємницьку діяльність відповідно до законодавства, вчасно подавати декларації, бухгалтерські первинні документи та за вимогою банків належні документи, що підтверджують джерела походження коштів на ваших банківських рахунків.