Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


МОБІЛІЗАЦІЙНІ ЗАХОДИ НА ПІДПРИЄМСТВІ

Олександра Капітула - юрист юридичної компанії Муренко, Курявий і Партнери

Олександра Капітула - юрист юридичної компанії Муренко, Курявий і Партнери

11 квітня 2024 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні і в цілому Закон №10449 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку".

Зокрема, зміни торкнулися таких питань, як облік військовозобов’язаних, порядок вручення повісток, провадження мобілізаційних заході та процесу взаємодії відповідних органів влади з підприємствами, установами, організаціями щодо обліку військовозобов’язаних на місцяї їхньої роботи.

На сьогоднішній день остаточного тексту зазначеного закону немає. Набранню чинності даним законом передує підпис останнього Головою ВРУ та подальша передача на підпис Президенту України.

Зважаючи на пояснення, надані Верховною Радою України щодо прийнятих змін, можна зробити певні висновки щодо нововведень у сфері обліку військовозобов’язаних працівників на підприємствах, установах та організаціях.

Останньою редакцією Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», яка є чинною до набрання відповідних змін законної сили, статтею 21 встановлені загальні обов’язки підприємств, установ і організацій щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Зокрема, встановлено загальних обов’язок підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності вести військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів із числа працюючих, здійснювати заходи щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та в особливий період і надавати звітність з цих питань відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування в установленому порядку, а також забезпечувати своєчасне прибуття працівників, які залучаються до виконання обов’язку щодо мобілізації, на збірні пункти та до військових частин.

Відповідно до запропонованих та затверджених змін участь в оповіщенні військовозобов’язаних під час мобілізації разом із ТЦК та СП братимуть поліція, місцеві органи державної влади, органи місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ і організацій. Важливим при цьому є визначення форми та способів, відповідно до яких буде здійснюватися згадане оповіщення, адже окремо визначених заходів щодо цього законом не наведено.

Попри це, Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1487 від 30 грудня 2022 року, визначено загальні положення щодо обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів з числа працюючих на підприємствах, установах та організаціях.

Відповідно до пункту 34 вищезазначеного Порядку підприємства, установи та організації здійснюють відповідні заходи, пов’язані з обліком осіб, які відповідно до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» залучаються до виконання обов’язку щодо мобілізації.

Визначені дії серед іншого полягають у:

  • доведенні до призовників, військовозобов’язаних та резервістів Правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу;
  • проведенні відповідної роз’яснювальної роботи серед призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо виконання ними Правил військового обліку;
  • постійному контролі за виконанням призовниками, військовозобов’язаними та резервістами Правил військового обліку; 
  • інформування ТЦК, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки про їх порушення.

Беручи за основу дані пункти, керівники підприємств, установ та організацій, або керівники мобілізаційних підрозділів можуть на власний розсуд визначати порядок проведення тих чи інших заходів. Так, відсутність нормативного закріплення відповідних вимог та рекомендацій щодо проведення роз’яснювальної роботи дає змогу роботодавцям самостійно визначити процес проведення зазначених заходів шляхом запровадження обов’язкових для найманих працівників семінарів, лекцій, вебінарів тощо.

На сьогоднішній день нормами чинного законодавства не передбачені норми, які зобов’язують підприємства, установи чи організації власноруч забезпечувати прибуття своїх працівників до ТЦК та СП. Про отриманні відповідного розпорядження роботодавець першочергово вживає заходів щодо реєстрації такого документу в системі документообігу, забезпечує документальне підтвердження доведення до відома працівників їхнього обов’язку прибути за місцем виклику. Одночасно з цим, важливим обов’язком роботодавця являється оповіщення працівника про необхідність прибути до ТЦК та СП за місцем припису. Відповідно до п. 47 Порядку у разі отримання розпоряджень ТЦК та СП щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до ТЦК та СП керівники підприємств, установ та організацій зобов’язані:

  1. видати наказ (розпорядження) про оповіщення;
  2. вручити працівникам повістки;
  3. забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям працівників до ТЦК та СП.

Так, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію роботодавці можуть притягатися до адміністративної відповідальності, встановлену статтею 210-1 КУпаП.

Конкретного трактування зазначеної норми законодавець не надає, що робить можливим притягнути роботодавця до відповідальності за низку дій чи бездіяльності останнього. Так, серед можливих порушень, які підпадають під дію даної статті можуть бути часткове нехтування веденням військового обліку та порушення порядку ведення такого обліку.