Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


Про блокування банками рахунків

На «Мінфін» надходять масові скарги на блокування банками рахунків після надходження на них коштів. Зокрема, зацікавив кейс клієнта А-Банку під ніком financict (https://minfin.com.ua/company/a-bank/review/333470/). Він розповів, як за помилковий переказ коштів на його карту, які він був готовий тут же повернути, А-Банк заблокував йому рахунок і щоб розблокувати його вимагає 30% від доступного залишку на балансі (а це 30 тис. грн!). Про аналогічну ситуацію розповіла також у коментарях під  цим відгуком інша клієнтка А-Банку Viki985 і висловила припущення, що банк зловживає своїм правом блокувати рахунки і таким чином заробляє на клієнтах.

1.  Чи законні дії банку?

Дії банку щодо блокування рахунку клієнта за помилковий переказ коштів є законними, якщо такий переказ є підозрілим або ймовірно є результатом злочинної діяльності або пов’язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Тобто, банк як суб’єкт первинного фінансового моніторингу у разі виявлення підозрілих переказів може провести належну перевірку по рахунку і запросити у клієнта всі необхідні для цього документи і відомості. У разі, якщо буде встановлено неприйнятно високий ризик або клієнтом не надано потрібних документів для проведення належної перевірки чи подана недостовірна інформація, банк буде зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин/відмовити клієнту у відкритті рахунку (обслуговуванні), у тому числі шляхом розірвання ділових відносин, закриття рахунка/відмовитися від проведення фінансової операції.

Отже, в силу вимог законодавства про запобігання та протидію легалізації доходів банк наділений правом в односторонньому порядку відмовитися від ділових відносин з клієнтами з неприйнятно високим ризиком, в тому числі шляхом розірвання договорів. Однак цивільним кодексом України, визначено, що після розірвання ділових відносин залишок грошових коштів на рахунку видається клієнтові або за його вказівкою чи в порядку, встановленому законом, перераховується на інший рахунок в строки і в порядку, встановлені банківськими правилами.

Тобто, якщо банк провів відповідно до вимог законодавства належну перевірку операції та клієнта, офіційно запросивши в нього документи й відомості, та підтвердив, що операція виявилася підозрілою в наступному повідомляє про це відповідно органи та може розірвати ділові відносини. Однак, якщо банком належної перевірки не було здійснено та він безпідставно вирішив розірвати договір, ще й з комісією за перерахування коштів у розмірі 30% від доступного залишку на балансі, то такі дії можна вважати незаконними.

2. Що у такому випадку робити споживачеві фінансових послуг?

У разі помилкового переказу клієнту необхідно відразу звернутися до банку та надати пояснення щодо причин помилкового переказу. Банк також для підтвердження даних може запросити документи та відомості, які це можуть підтвердити, однак це має бути в офіційній формі та клієнт обов’язково на вимогу має надати. Якщо клієнт зможе довести, що переказ був помилковим і не пов'язаний із протиправною діяльністю, банк може розблокувати рахунок.

Однак, якщо клієнт надав всі пояснення, документи і відомості, а банк не надає офіційну відповідь про необхідність у блокуванні, й відповідно не розблоковує рахунок, а відразу розриває договір то потрібно звернутися зі скаргою до Національного банку України з вимогою про проведення перевірки на законність дій банку.

3. Чи значить це, що банк може за будь-який переказ коштів на рахунок клієнта заблокувати йому рахунок?

Ні, це не означає, що банк може блокувати просто так рахунки клієнтів. Адже банк має право заблокувати рахунок клієнта лише в разі наявності законних підстав вважати, що переказ є підозрілим або ймовірно є результатом злочинної діяльності або пов’язані чи стосуються фінансування тероризму або фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Якщо банк не має таких підстав, його дії є незаконними.4. Крім того, будь-кому можуть помилково переказати кошти на рахунок. Чи є можливість якось убезпечити себе від подібних  ситуацій?

4. Крім того, будь-кому можуть помилково переказати кошти на рахунок. Чи є можливість якось убезпечити себе від подібних ситуацій?

Захистити себе від помилково переказаних коштів третіх осіб на ваш рахунок неможливо, адже такої функції нажаль нічим не передбачено. Однак, є кілька способів, які допоможуть вам, задля попередження неправильного переказу на третіх осіб:

- уважно перевіряйте реквізити отримувача перед здійсненням переказу коштів;

- використовуйте лише офіційні канали для здійснення переказів та платіжні системи з можливостями повернення коштів у разі помилкового переказу;

- у разі помилкового переказу негайно зв'язуватися з відправником та банком.