Муренко, Курявий і Партнери




Муренко, Курявий і Партнери


Взаємодія українських та європейських податкових органів

Українські біженці в Німеччині почали отримувати листи від соціальних служб з проханням надати виписку по рахунку в українському банку, а якщо не будуть надані виписки, то служба погрожує анулювати пільги та виплати. З чим, на ваш погляд, пов'язані такі вимоги до українців? Чи йдеться про внутрішні нормативи Німеччини, або ж про певні домовленості між Україною та Німеччиною?

У Німеччині соціальні пільги надаються на основі законів та нормативних актів, що регулюють соціальне забезпечення. Зокрема, для отримання допомоги по безробіттю, соціальній допомозі та іншим видам соціальної підтримки встановлюються певні критерії, які можуть включати в себе показники доходу, майнового стану тощо. Такі критерії закріплені в законах та нормативних актах, що регулюють соціальне забезпечення в Німеччині.

Зокрема, у Німеччині існують закони та нормативні акти, що стосуються боротьби зі зловживанням соціальної допомоги, у тому числі, шляхом перевірки доходів та майнового стану осіб, які звертаються за підтримкою. Так, наприклад, Закон про соціальну допомогу передбачає, що для отримання виплати можуть особи:

• безробітні працездатні;

• ті, чий рівень доходу недостатній, щоб покривати оплату на житло, проїзд і гідне, за німецькими нормами, життя: потреби в харчуванні, одязі, засобах гігієни, предметах домашнього вжитку, а також потреби участі в соціальному та культурному житті громади.

Відповідно, запит на надання виписки по рахунку в українському банку може бути частиною процедури перевірки відповідності критеріям отримання соціальної підтримки в Німеччині.

На ваш погляд, наскільки правомірно запрошувати конфіденційні банківські дані взагалі, чи не протирічить це загалом нормам щодо банківської таємниці?

Україна має законодавство, яке регулює питання збереження конфіденційності банківських даних клієнтів. Згідно зі статтею 60 Закону України "Про банки і банківську діяльність", банки зобов'язані забезпечувати конфіденційність банківських даних своїх клієнтів.

Проте, уряд Німеччини вже неодноразово заявляв, що виплатоотримувачі, порушували умови наддня такої допомоги, приховуючи джерела доходу або певні заощадження.

Отже, дані запити необхідні для того, щоб уряд Німеччини в першу чергу мав розуміння чи доцільно тій чи іншій людині надавати таку соціальну допомогу.

Щодо запитів на конфіденційні банківські дані, які надходять від іноземних податкових органів, має бути забезпечена належна правова база для таких запитів. Згідно з міжнародними стандартами, запити на обмін інформацією між країнами мають бути обґрунтованими та містити достатню інформацію про особу, яка перебуває під підозрою у вчиненні податкового злочину, а також про його фінансову діяльність.

Наголошуємо, що поки не було прийнято необхідних законів, що регулюють питання взаємодії податкових органів України та Європи щодо конфіденційних банківських даних, будь-які подібні запити можуть вважатись незаконними.

В Україні які державні органи та в яких випадках мають право запрошувати виписку по банківському рахунку у фізичної особи?

В Україні запит на отримання виписки по банківському рахунку фізичної особи можуть подавати різні державні органи та установи в різних випадках. Згідно зі статтею 60 Закону України "Про банки і банківську діяльність", банки зобов'язані забезпечувати конфіденційність банківських даних своїх клієнтів. Проте, у випадках, передбачених законом, банк може надавати таку інформацію.

Державні органи та установи, які мають право запитувати виписку по банківському рахунку фізичної особи, включають:

1. Національний банк України - має право здійснювати контроль за дотриманням банками вимог законодавства щодо здійснення банківської діяльності та фінансового моніторингу. Для проведення такого контролю Національний банк України може запитувати від банків інформацію про їх клієнтів, включаючи виписку по банківському рахунку.

2. Судові органи - у випадках, передбачених законодавством, судові органи можуть запитувати від банків виписку по банківському рахунку як доказ у кримінальних, цивільних та адміністративних справах.

3. Органи державної податкової та виконавчої служби - мають право запитувати від банків інформацію про операції з рахунків клієнтів для здійснення контролю за виконанням законодавства.

4. Органи внутрішніх справ - у випадках, передбачених законодавством, органи внутрішніх справ можуть запитувати від банків інформацію про операції з рахунків клієнтів у зв'язку з розслідуванням злочинів.

Проте, необхідно відзначити, що запит на отримання виписки по банківському рахунку фізичної особи може бути здійснений тільки відповідно до вимог законодавства та в рамках повноважень, наданих державними органами.

Чи потрібно сьогодні українцям в разі отримання державної соціальної допомоги надавати виписку з власного банківського рахунку?

Згідно вимогами розміщених на сайті Федерального відомства у справах міграції та біженців, є чіткий перелік обов'язкових документів, які має надати особа для отримання соціальної допомоги від федеративної республіки Німеччини. Цей список включає:

· підтвердження громадянства (наприклад, закордонний паспорт, українські документи, що посвідчують особу);

· якщо дії вчиняються від імені третьої особи — необхідне підтвердження повноважень на представництво.

Також є додаткові документи:

• підтвердження дати в’їзду (наприклад, штамп про в’їзд у паспорті або в іншому документі);

• підтвердження реєстрації, якщо є (наприклад, довідка про прибуття, довідка про реєстрацію як прохача притулку);

• підтвердження місця проживання, якщо є (наприклад, підтвердження реєстрації, договір оренди);

• для негромадян України: підтвердження попереднього права на проживання в Україні.

Отже, вимоги отримання соціальної допомоги не включають, необхідність надання виписки з власних банківських рахунків.

Обмін інформацією між податковими ЄС та України ще не стартував. Коли він стартуватиме? Чи означає це, що в разі питань до рівня доходів певного українця, що проживає в Німеччині або в Іспанії, податкова тієї країни буде запрошувати дані по банківському рахунку в української податкової?

Згідно з інформацією, доступною на даний момент, на сайті Міністерства фінансів України, Верховна Рада України ратифікувала Угоду про участь України в програмі ЄС "Fiscalis" для співробітництва в податковій сфері.

Зв'язок та обмін інформацією між податковими органами буде здійснюватись за допомогою систем електронного обміну даними. Цей обмін інформацією стане обов'язковим у випадку, коли особа отримує кошти від країн Європи, наприклад, у вигляді соціальної допомоги, та одночасно займається діяльністю в Україні. Це стосується як фізичних осіб, так і юридичних осіб.

Таким чином, в найближчому майбутньому можна очікувати початку такої співпраці між податковими органами Європейського Союзу та податковою службою України.

Щодо другого питання, якщо український громадянин має банківський рахунок у Німеччині або Іспанії, то його фінансова інформація може бути об'єктом автоматичного обміну інформацією між Україною та цими країнами в рамках програми ЄС "Fiscalis". Таким чином, у випадку питань щодо доходів українського громадянина, що проживає за кордоном, податкова служба країни, де він проживає, може запитувати інформацію про його банківські рахунки відповідно від української податкової служби. Однак, обмін інформацією повинен відбуватися відповідно до міжнародних стандартів та умов Угоди про співпрацю в податкових питаннях між Україною та ЄС, з дотриманням конфіденційності інформації.

Якою, на ваш погляд, є подальша доля так званої "банківської таємниці"?

Поняття "банківська таємниця" включає в себе конфіденційність фінансової інформації про клієнта, яка знаходиться в розпорядженні банку. Банки зобов'язані зберігати цю інформацію у таємниці та не розголошувати її третім особам без дозволу клієнта або випадків, передбачених законодавством.

У сучасному світі, з підвищеним рівнем фінансової злочинності та тероризму, питання збереження банківської таємниці стає все складнішим. Багато країн вже ввели обмеження щодо банківської таємниці, зокрема, підписали міжнародні угоди щодо автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки.

Україна також зобов'язана дотримуватися міжнародних стандартів у сфері обміну інформацією про фінансові рахунки та здійснює заходи щодо боротьби з фінансовою злочинністю, включаючи більш жорстокі вимоги до збереження конфіденційності фінансової інформації.

Таким чином, на мою думку, подальша доля банківської таємниці буде залежати від міжнародних стандартів та вимог боротьби з фінансовою злочинністю, а також від законодавства країни, де діє банк. У будь-якому випадку, збереження конфіденційності фінансової інформації клієнтів залишається важливим питанням, яке повинно бути збалансовано з необхідністю боротися з фінансовою злочинністю та забезпечувати ефективну роботу системи фінансового моніторингу.