Як оформити спадщину в Україні без повернення з-за кордону
Кожен громадянин(ка) України, що перебуває за кордом може оформити спадщину в Україні. Однак потрібно чітко розуміти процедуру та порядок такого оформлення.
Відповідно до Цивільного кодексу України, спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу або в сільських населених пунктах — уповноваженій на це посадовій особі відповідного органу місцевого самоврядування заяву про прийняття спадщини. Заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто. Така заява повинна бути подана протягом шести місяців.
Слід зауважити, що заява про прийняття спадщини не може бути подана представником спадкоємця, який діє на підставі довіреності, адже невиконання формальної вимоги закону про особисту подачу заяви може привести до того, що така заява буде вважатися неподаною, і в результаті чого можуть бути пропущені строки.
Для початку оформлення спадщини потрібно знайти приватного або державного нотаріуса в Україні, в межах потрібного вам нотаріального округу (місто, район). Місцем відкриття спадщини є місце подання першої заяви, що свідчить про волевиявлення щодо спадкового майна, спадкоємців, виконавців заповіту, осіб, заінтересованих в охороні такого майна, або вимоги кредиторів. На підставі отриманої першої заяви нотаріус заводить спадкову справу. Тобто, спадкоємець може звернутися до будь-якого нотаріуса на території України.
Перелік документів необхідних для оформлення спадщини:
• заява про прийняття спадщини;
• свідоцтво про смерть спадкодавця – оригінал;
• довідка, де зафіксовано місце реєстрації померлого, де він і з ким був зареєстрований на момент смерті;
• документи, які підтверджують право власності на майно померлого;
• паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків спадкоємця;
• заповіт (якщо спадкуємо за заповітом);
• якщо за законом – документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб);
• оплата послуг нотаріуса і державного мита за відкриття спадкової справи.
Загалом є два варіанти оформлення спадщини українцями за кордоном:
1) Спадкоємець може скласти заяву про прийняття спадщини за кордоном, однак вона має бути нотаріально засвідчена (засвідчення підпису) нотаріусом тієї країни, в якій особа перебуває. Також у залежності від наявності міжнародних договорів, між країною перебування та Україною, може бути необхідне проставлення апостилю. Крім того необхідно буде зробити нотаріально завірений переклад заяви на українську мову для нотаріуса. Це визначено главою 10 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України. Відповідно до цього ж Порядку спадкоємці можуть подати заяву про прийняття спадщини поштою, якщо вони проживають за межами України.
Своєчасно надісланою вважається заява, справжність підпису особи на якій засвідчена (або не засвідчена) нотаріально, що направлена поштовим відправленням до закінчення шестимісячного строку для прийняття спадщини і яка надійшла нотаріусу після закінчення цього строку. Нотаріус приймає такі заяви, заводить спадкову справу та у випадку надходження заяви, справжність підпису на якій не засвідчено нотаріально, надсилає лист спадкоємцю, в якому пропонується надіслати заяву, оформлену належним чином, або особисто прибути до нотаріуса за місцем відкриття спадщини. У таких випадках конверт підшивається у спадкову справу.
2) Спадкоємець, як другий варіант, може звернутися до консульських та дипломатичних установ України в країні якій перебуває, оскільки останні можуть вчиняти нотаріальні дії, а саме: видавати свідоцтва про право на спадщину, засвідчують вірність копій документів і виписок з них, засвідчують справжність підпису на документах, засвідчують вірність перекладу документів з однієї мови на іншу, про що зазначено у ст. 38 Закону України «Про нотаріат». Консули вчиняють такі самі дії, як і першому випадку, але це займає набагато більше часу. Оперативність вчинення дій консулами обмежена через їх завантаженість та їх не велику кількість за кордоном, в результаті чого можуть бути пропущені строки прийняття спадщини.
Після того, як заява подана спадкоємцем до нотаріуса, для того, щоб не приїздити з-за кордону потрібно в Україні знайти довірену особу (юриста, адвоката або особу, які ви довіряєте) та відповідно зробити на неї довіреність. Довірена особа допоможе у майбутньому зібрати для вас всі необхідні документи для оформлення спадщини, відвідувати нотаріуса, вчиняти інші юридично значущі дії. Однак, краще довіреною особою обирати юриста, адже частіше юристу простіше зібрати й отримати більшість документів, а також налагодити контакт з нотаріусом.
По завершенню процесу отримати свідоцтво про прийняття спадщини у нотаріуса можна аналогічним чином, як і при надсиланні заяви нотаріусу – поштою.